تاثیر کرونا بر تجارت الکترونیک بسیار عمیق بود. حداقل 47 هزار فروشگاه زنجیره ای در سراسر ایالات متحده آمریکا با شیوع کووید 19، دربهای خود را موقتا بسته و این، تقاضا برای خدمات آنلاین را افزایش میدهد، در واقع تجارت الکترونیک در کرونا ویروس رونق اساسی گرفت. این علاوه بر مشاغل کوچکی است که مجبور شدهاند، فروشگاههای فیزیکی خود را بسته نگاه دارند.
با این حساب عجیب نیست که رفتار مصرف کنندگان تغییر کرده و همین طور مشاغل آنلاین نیاز به همسوسازی با شرایط جدید را داشته باشند. آمار و ارقام حاکی از افزایش شدید فروش آنلاین از سال
2019 به سال 2020 میلادی دارد و این لوازم شامل محصولات اداری، لوازم خانگی، اسباب بازی، کالاهای ورزشی و غیره میشوند.
باید این موضوع را در نظر داشت که اضافه کردن تجارت الکترونیک و فرصت خرید آنلاین به کسب و کارها، زمینههای فعالیت و سودآوری آنها را افزایش میدهد. به واقع شرکتهایی که به مصرف کنندگان امکان خرید آنلاین را میدهند، فرصتی برای افزایش مشتریان خود فراهم ساختهاند.
مطالعه بیشتر با مقاله چرا برای کسب و کارمان به وب سایت نیاز داریم؟
تاثیر سارس و کرونا بر تجارت الکترونیک
چنین تجربهای را در دوران بحران بیماری سارس هم داشتیم و فروشگاههای آنلاین چون علی بابا و … در این زمان رشد و پیشرفت چشمگیری داشتند.
تجارت الکترونیک در کرونا ویروس چه وضعیتی دارد؟
در این مطلب بر آن هستیم تا ببینیم بیماری کووید 19 چطور مشاغل آنلاین و کاربران را تحت تاثیر قرار داده و الگوی رفتاری آنها را تغییر داده است.
عادات خرید جدید و وفاداری مصرف کننده در تجارت الکترونیک شکل گرفت
با شروع محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، مردم شروع به خرید آنلاین برای تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی خود کردند. آمار طراحی سایت تنها در ایالات متحده نشان میدهد که پیشتر 11 درصد خریدهای مواد غذایی خود را به صورت آنلاین انجام میدادند و با شروع محدودیتها این آمار به 41 درصد در گام اول رسید.
این فرصتی عالی برای کسب و کارهای آنلاین بود که در کمترین زمان به پیشرفت بزرگی دست یابند. همین طور کسب و کارهایی که از فروش آنلاین غافل مانده بودند، بهره بزرگی از این زمان بردند.
خرید آنلاین به ویژه برای لوازم و محصولات ضروری و اصلی، به یک هنجار تبدیل شده است و رفته رفته الگوی عادی خرید مردم میشود.
تجارت الکترونیک در کرونا ویروس در برخی شاخهها گسترش یافت
بخشهای خاص دیگری از تجارت الکترونیک که به نوعی با سرگرمی مردم در ارتباط هستند، در دوران قرنطینه رشد مناسبی پیدا کردند. افزایش تقاضا برای عضویت در Spotify، Netflix و … در این دوران قابل توجه بود. مردمی که در خانه نشسته بودند، باید سرگرم میشدند و نقطه هدف آنها این فضاها و البته با پرداخت آنلاین بود.
از سویی دیگر کالاهای مربوط به سرگرمی نیز فروش آنلاین بیشتری را تجربه کردند. مردم در خانه مانده و باید به وسیلهای خود را سرگرم میکردند!
مصرف کنندگان زمان بیشتری را پای سیستمهای کامپیوتری صرف کردند
در حالی که بهینه سازی تلفن همراه، جهبه مهمی در جهت پیشرفت تجارت الکترونیک است، در این دوران کاربران زمان بیشتری را به سیستم های کامپیوتری اختصاص دادند. مردم در خانههای خود محدود شده و نسبت به زمان گذشته بیشتر به لپ تاپ و کامپیوتر شخصی پرداختند. این بحران نشان داد، اگر چه نیاز به تلفنهای همراه پیشرفته وجود دارد، اما هنوز نمیتوانیم سیستم های دسکتاپ را انکار کرده و نیاز به آنها را فراموش کنیم. حتی این به وب سایتها نیز نشان داد که تنها نسخه موبایلی اهمیت ندارد و باید به نسخه دسکتاپ صفحات وب خود اهمیت زیادی بدهند.
اولویتهای خرید تغییر کردند
تحقیقات انجام شده توسط Market Week در مورد رفتار خرید نشان میدهد که در نتیجه بحران کرونا، اولویتهای خرید مصرف کنندگان تغییر کرده است:
پیش از شروع پاندمی، اولویت خرید کردن به این شکل بود:
کیفیت: به اندازه 48 درصد
قیمت: به اندازه 47 درصد
نام تجاری: به اندازه 24 درصد
با این حال پس از شروع پاندمی کرونا، اوضاع به شکل زیر تغییر کرد:
در دسترس بودن: به اندازه 49 درصد
قیمت: به اندازه 36 درصد
کیفیت: به اندازه 34 درصد
این به راستی فرصتی بکر برای تولیدکنندگان و برندها است که برای گسترش بازاریابی خود و دستیابی به مشتریان بالقوه جدید از آن استفاده کنند. اکنون مصرف کنندگان آماده امتحان کردن محصولات جدیدی هستند که پیش از آن فروش زیادی نداشتند. برای رسیدن به موفقیت، شرکت ها باید پیشنهادات خود را به بازار عرضه کنند و مخاطبان گستردهتری را هدف قرار دهند.
تطابق یابی با روند تجارت جدید و رفتار کاربر
با شروع این بحران، فروش آنلاین رونق بیشتری پیدا کرده و همچنان در حال افزایش است. البته پیشتر نیز جهان به سمت این ماجرا پیش میرفت و بحران تنها این رشد را تسریع کرد و پس از به پایان رسیدن آن نیز باید انتظار ادامه را داشته باشیم.
از جمله تاثیر کرونا بر تجارت الکترونیک این است که فروش آنلاین در سطح جهانی در سال 2019 میلادی به 3.53 تریلیون دلار رسیده است و پیش بینی میشود که درآمد تجارت الکترونیک در کرونا ویروس به 6.54 تریلیون دلار برسد.
بنابراین اگر شما هنوز برای کسب و کار خود یک فروشگاه آنلاین ایجاد نکردهاید، زمان آن است که به این کار دست بزنید. با توجه به افزایش مشتریانی که به دنبال خرید آنلاین هستند، استخری از مشتریان بالقوه داریم که به زودی بالفعل خواهند شد و برندها باید از این فرصت به بهترین شکل بهرهبرداری کنند.
همین طور کسب و کارهای کوچک میتوانند از این فرصت استفاده کرده و در بستر فروش آنلاین، فرصت های بزرگتری را به دست بیاورند. تمرکز اصلی برای برندها اکنون باید داشتن یک فروشگاه اینترنتی باکیفیت و تعامل موثر با مصرف کنندگان باشد.
از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانهها به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت خود را متوقف ساختهاند. واردات به سختی انجام شده و بسیاری کالاها عرضه نمیشوند. از این روی باید محصولات بارگذاری شده در وب سایت فروش اینترنتی خود را به شکلی بچینید که در صورت دریافت سفارش از مشتری، امکان تحویل آن برایتان به سادگی وجود داشته باشد و در این زمینه دچار مشکل نشوید. اگر در بدو امر در تحویل کالا به مشتری ضعیف عمل کنید، نام درخشانی از شما در حوزه کسب و کار آنلاین به وجود نخواهد آمد.
کلام آخر
به نظر میرسد که همچنان با بیماری کووید 19 درگیر باشیم و تا زمان ساخت واکسن آن نیز راه درازی در پیش است. با این حساب کسب و کارهای آنلاین فرصت بهره برداری از این موقعیت را همچنان دارند و باید با برنامه ریزی استراتژیک صحیح و بهره برداری از موقعیتها، بهترین برداشت از این بحران زمانی را داشته باشیم.
منبع: وید استدیو